Reducera upptaget av icke-hemjärn med…

Te. Ja just det. Gärna svart te. Det finns flertalet molekyler där ute i vår omgivning som har inhiberande effekt på upptaget av icke-hemjärn. Då både animalisk- och icke-animalisk föda innehåller icke-hemjärn bör intag av te.x. svart te i samband med måltid övervägas.

Personligen letar jag f.n. efter den minst “olämpliga” lösningen i denna frågan. Kanske är det svart te, kanske är det kalcium. Eller kaffe. Eller något annat.

Som jag tidigare proklamerat är jag nuförtiden betydligt mer skeptisk till icke-animalisk föda pga dess benägenhet att innehålla för oss människor väldigt olämpliga komponenter (te.x. s.k. “oxalates”, naturlig- och onaturliga bekämpningsmedel, fenoler osv)…men om nyttan överväger riskerna så måste ju vi med muppiga genmutationer ta oss en funderar över bästa väg framåt.

Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1727318/

2 Kommentarer

  • Hej! Tror som du att animalisk föda är utgångsläget/drömläget – men eftersom de flesta bytesdjur alltid har sprungit eller flugit ifrån oss – har vi nog mest ätit as ursprungligen. Dessutom en massa småproteinkällor som larver och insekter. Teorierna om människan som ätare av gammalt och halvruttet stärks av alla uråldriga tillagningsmetoder genom fermentering (nedgrävning i jord t.ex.) av mat, för att låta mikrober bryta ner antinutrienterna. Blötläggning och/eller fermentring oskadliggör många antinutrienter (toxiner). På senare år (sedan vi började tämja elden) har vi nog ägnat oss även åt tryckkokning, kokning och rostning, som också det tar hand om en hel del antinutrienter, som ex lektiner och skadliga enzymer som tiaminas (finns i t.ex. blåbär och förstör vitamin B1). Misstänker att alla gamla boplatser vid havet kan vittna om blötläggning i saltvatten och sedan fermentering/kokning/rostning. Sen har vi ju alla kombinationer för att tämja antinutrienterna vi stoppar i oss. T.ex. så neutraliserar kalcium och magnesium, oxalsyra och salicylsyra och binder dem till sig för transport ut ur kroppen. – Yoghurt eller mjölk med kokt(!) blåbärskompott är alltså en beprövad gammal goding.

    Även jag måste försöka undvika järn och har liksom du märkt att animalisk mat är positivt för min hälsa. Dock inte all. Tack för en trevlig sida och blogg!

  • (Ps. svart te är svart för att det har fermenterats. Grönt te innehåller fler antinutrienter …men har andra fördelar ju. Tillagningsmetoden påverkar även vid tebryggning. Andra dragningen sägs vara bäst)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *